Konvertera .osm-filer från openstreetmap.org till .img del I

Jag krafsar ner några saker medan jag kommer ihåg det.

Jag har editerat en del på openstreetmap.org de senaste dagarna och så har jag försökt få över kartor därifrån till en Garmin Dakota 10. Det visade sig vara en hel del pyssel, särskilt att få rätt karta, en uppdaterad karta och framförallt en karta som ser snygg ut. Jag är inte riktigt där än:)

Jag har använt mig av Mkgmap för att konvertera datafiler i formatet filename.osm (open street map) till filename.img. Det senare formatet kan man bara dra in i sin Garmin GPS om den är av senare modell.

Och det finns en del utmaningar, t.ex. fick jag tag på en fil över 1 GB (sweden.osm) som jag först fick använda splitter för att chunka upp i nio delar som fick namnen 63240001.osm … 63240009.osm. Sedan fick jag använda Terminalen på min Mac för att använda mkgmap. Jag använde kommandot enligt:

java -jar mkgmap.jar [options] data.osm

Det gick att skriva flera filer efter varandra; 63240001.osm 63240002.osm osv. med mellanslag emellan. Men jag fick error på flera utav filerna; ”java.lang.OutOfMemoryError: Java heap space”
För att öka minnet på java fick jag köra ett längre kommando (enligt nedan) Filerna var på runt 110/115 MB.

java -Xms32m -Xmx512m -jar mkgmap.jar 63240001.osm 63240002.osm 63240003.osm

default är

java -Xms32m -Xmx128m

dvs min=32 MB max=128 MB

Att använda terminalen

Jag är helt nybörjare vad gäller att använda terminalen, så jag kanske ska ge några grundläggande tips…

Jag använder alltså Mac OS (snow leopard) och Terminalen hittar man snabbast genom att skriva ordet ”terminal” i Spotlight sökfönster högst uppe till höger på skärmen. För mig startade den så här:

Last login: Wed Apr 20 14:27:12 on ttys000
per-wetterstrands-macbook:~ perwetterstrand$

Jag hade skapat en mapp som jag ville arbeta i med mkgmap med namnet ”karta” på samma nivån direkt under ”hem”, dvs [symbol av ett hus]mitt användarnamn (perwetterstrand). För att komma till mappen där jag lagt alla .osm-filer och alla filer från mkgmap + splitter (för att dela upp stora filer innan jag kan låta mkgmap jobba med dem) så skrev jag följande:

cd karta

Då ändrades det till:

Last login: Wed Apr 20 14:27:12 on ttys000
per-wetterstrands-macbook:~ perwetterstrand$ cd karta
per-wetterstrands-macbook:karta perwetterstrand$

Nu är jag på rätt ställe och kan börja använda kommandon för att låta javaprogrammen jobba!

En bra startsida med den mesta informationen samlad är ”OSM map on Garmin

Kommentera

