Ny sida om Urbana spel

Jag håller på att sammanställa spel som handlar om staden som komplext system. http://urbangames.se/

”Urban Games” är ett pilotprojekt i Mistra Urban Future. Och vad är då Mistra och vad är Mistra Urban Future? Ja MISTRA är en stiftelse för miljöstrategisk forskning på uppdrag av regeringen. Den 2 december 1993 togs beslutet att starta denna stiftelse om jag förstått rätt. Enligt de nyhetsbrev jag fått i höst så handlar forskningen mycket om Arktis.

Göteborg vann kampen om att driva Centrumet för hållbar stadsutveckling; Mistra Urban Futures, i hård konkurrens med bl.a. KTH/Stockholm och Lunds Universitet/Malmö. Bakom Mistra Urban Future står ett konsortium av sju parter:

  • Chalmers tekniska högskola
  • Göteborgsregionens kommunalförbund (GR)
  • Göteborgs stad
  • Göteborgs universitet
  • IVL Svenska miljöinstitutet
  • Länsstyrelsen i Västra Götalands län
  • Västra Götalandsregionen

Jag arbetar alltså på en av dem, Göteborgsregionens Kommunalförbund. Programtiden för Centrumet är 2010 – 2015 och målsättningen är inte blygsam;)

Mistra Urban Futures ska utvecklas till ett världsledande centrum för hållbar stadsutveckling i dess varierande former och sammanhang. Vi erbjuder innovativa lösningar som är akademiskt ypperliga, praktiskt effektiva och samhällsrelevanta.

Men nu tillbaka till pilotprojektet ”Urban Games” vars något luddiga beskrivning är

Gemensamt lärande för hållbar stadsutveckling. Projektet handlar om att använda spel och visualisering för att förstå staden som ett komplext system.

På min lott blev att undersöka och kartlägga befintliga spel om staden. Jag har dessutom speltestat ett av dem med ett antal högstadie- och gymnasieklasser tillsammans med kollegan Alexander Hallberg. Spelet som vi testade är Symbiocity Scenarios. Symbiocity spelas direkt i webbläsaren och har utvecklats med exportmarknaden för Svensk miljöteknik i fokus. Tyvärr är det på engelska och har ett svårt språk för tonåringar, men det fungerade över förväntan och kan vara en bra diskussionsgrund i klassrummet. Under mitt vidare sökande hittade jag dock bättre kandidater om målgruppen är skolan.

Nu vill jag gärna få feedback på det jag samlat hittills OCH förslag på alla de spel jag inte upptäckt än. Maila gärna mig på per.wetterstrand@grkom.se

Gott nytt år

Kommentera

