Att lära med mobila plattformar

Sedan mer än två år har jag använt GPS-tekniken i undervisning. Jag köpte in 14 handhållna GPS-mottagare (Garmin Etrex Venture HC) och la ut ett antal geocachar med pedagogiskt innehåll. (läs mer..) Detta koncept har jag och flera lärare testat med framförallt elever från grundskolans senare del. Det vill säga; kort introduktion och träning på handhavandet av enheterna, en dryg timmas ”skattjakt” och en halvtimmes avrundning inomhus där de olika grupperna bl.a. får se hur de rört sig i området på storskärm. Senare kom jag att fokusera på vad jag kallar ”GPS-rundor” där man inte letar efter gömda lådor utan ska ta sig till intressanta platser och där hitta ledtrådar som tillsammans gör det möjligt att programmera in koordinaterna för en sista hemlig plats. GPS-rundor är lite mer avancerade och kräver högre kompetens hos deltagarna. Gymnasiet har fungerat bäst här.

Bakom dina solglasögon

Under vintern/våren har jag varit med och utvecklat ett spel som använder iphones. Spelet fick heta ”Bakom dina solglasögon” och titeln syftar på hur spelet är uppbyggt, att grupperna ska göra små videoreportage med olika perspektiv. Olika personers glasögon ska beskriva platser i centrala Göteborg. Spelet är ett pilotprojekt inom ”Urbana spel” med Karl Alfredsson som projektledare och med samarbetspartners som Chalmers, GR Utbildning (där jag jobbar) och Mistra – Urban future.

Spelet använde en applikation för iphone som heter hadoken och som utvecklats med plattformen the Creator. Bakom dina solglasögon handlar om att besöka olika platser i centrala Göteborg och undersöka och lära sig/uppleva platserna. För spelet används iphones som dels kommunicerar med en databas och laddar ner instruktioner och frågor och skickar tillbaka information om vad varje grupp klarat av i realtid. Och dels används iphonerna för att spela in små videos om platserna. Videofilmerna mailas direkt till spelledarna som ger feedback; om filmen är godkänd eller om den behöver kompletteras.

Spelet testades vid två tillfällen i maj 2010. Vi använde Göteborgs stadsmuseum som bas där vi introducerade och avslutade varje test.

Tanken med spelet

Tanken med ”Bakom dina solglasögon” är flera; dels är det ett verktyg för att upptäcka den centrala staden för elever från Göteborgs ytterområden, dels är det ett spel där deltagarna i grupp får processa en plats inte bara ur sitt eget perspektiv utan också i perspektivet av en blind, en pensionär, ett barn osv. Bakom dina solglasögon genererar dessutom en massa små videosnuttar om några platser i centrala Göteborg som man rent teoretiskt skulle kunna göra tillgängliga för allmänheten. Nu kommer det inte att bli så.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: