Knutpunkt 2010

Jag kom hem från det nordiska lajvkonventet Knutpunkt igår. Det var många år sedan sist. Denna gång hölls det i Sverige med Anna Westerling och Anders Hultman som förstklassiga huvudarrangörer.

Tyvärr kom jag inte dit förrän det hade varit igång i över ett dygn, sent fredag kväll. Jag åkte upp med Fredrik Axelzon och vi välkomnades av regnrusk. Men… nästa dag skulle bli fantastiskt fin. Strålande sol hela dagen.

Lördagen var fullbokad för mig. jag började redan någon timme innan frukosten att reka lite för min aktivitet ”GPS-adventure” som jag skulle köra senare på eftermiddagen. Vid nio så var det dags för Previous occupants, ett rollspel i jeepform. jag spelledde en av två grupper. (eller blev det tre grupper..?) En fantastisk spelupplevelse.

Previous Occupants aka Gengångare

Spelet är konstruerat av Tobias Wrigstad och Frederik Berg Østergaard. Det handlar om två par som tar in på samma motellrum fast med tjugo års mellanrum. Det ena parets akt slutar med att mannen tar livet av sin fru för att sedan ta sitt eget liv, medan det yngre paret slutar sin akt med att ha sex för första gången. Sedan i den avslutande akten fortsätter det yngre paret där de slutat, direkt efter älskogen, och det äldre paret deltar som andar med möjligheten att besätta det yngre paret. Osv:)

Sen var det dags för min egen aktivitet, GPS-äventyret. Det hade dykt upp sju förväntansfulla deltagare på samlingen utomhus. Det var bara en från Sverige. De övriga var från flera av de nordiska länderna och Tjeckien och nåt mer land tror jag. I alla fall så hade vi ett fantastiskt väder och många intressanta diskussioner om hur man kanske kan använda GPS på lajv. Deltagarna tillryggalade 3,6 km under workshopen.

Den sista aktiviteten som jag deltog i som arrangör var:

Writing, running & playing jeepform games

Vi var riktigt många Jeepers närvarande:

  • Anna Westerling
  • Anna-Karin Linder
  • Frederik Berg Østergaard
  • Fredrik Axelzon
  • J. Tuomas Harviainen
  • Joc Koljonen
  • Luisa Carbonelli
  • Martin Jordö
  • Olle Jonsson
  • Per Wetterstrand
  • Thorbiörn Fritzon
  • Tobias Wrigstad
  • Nån jag glömt?

Nåväl, vi svarade på en massa frågor som Tobias förberett om att spela, spelleda och skriva jeepformspel. Tobias inledde med att gå genom lite av grunderna; hur jeepform skiljer som från friform och mycket annat. Mycket givande. Särskilt för oss. Läs vidare på Vi åker jeep

Kommentera

