Mycket intressant läsning

Jag har samlat på mig ett antal länkar rörande it och lärande. En ofta uppdaterad och högintressant blog som jag kollar dagligen är Stefan Pålssons blog i KK-stiftelsen. Jag har gått med i en distanskurs som handlar om Open Educational Recources (OER). Det är den egentliga anledningen till att jag startat min egen blog. Kursen förssigår på wikiversity och heter ”Composing free and open online educational resources”. 

Jag har kikat en del på web 2.0 verktyg. Det finns en sida som samlar alla (nu över 2000) web 2.0 verktyg på G2Web20.

Här är exempel på tre kända web 2.0 verktyg:

1) Dela bokmärken. Dela med dig dina bokmärken till vänner, arbetskamrater och studiekompisar enkelt och gratis genom del icio.

2) Dela bildspel. Lägg upp dina bilder online och gratis på slideshare.

3) Dela videos. Det kallas för ”podcasting”, att dela små videosnuttar på nätet.

Ett svar to “Mycket intressant läsning”

  1. Hejsan!
    Roligt att läsa kommentarer på svenska! Jag deltar också i kursen OER – men för mej är allt detta ganska nytt, så vissa aspekter klarnar först när man läser dem på sitt modersmål. Jag skall gå och kolla in din länkblogg – i mina bildkonstlärarstudier håller jag för tillfälle på att skriva ett arbete om hur det är att göra praktiska kurser på nätet – (möjligheterna, problematiken och egna erfarenheter). Som eget experiment försöker jag göra material om japansk bokbindning som nätkurs. Om du har mer tips om IT och lärande så berätta gärna!

    hälsningar Annika

Kommentera

